,

Het is nu 23 mei 2018, 17:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 sep 2016, 10:31 
Afgelopen weekeinde een stukje gecrosst met de PGO 200cc.
Loopt als een trein. Alleen nu wel een probleem waarvan ik vermoed dat het nodige sleutelwerk aan te pas komt en er e.e.a. zal moeten worden vervangen.
Ik lees al veel over het zeer zwakke schakelsysteem wat betreft schakelen van vooruit naar achteruit.
Dus keurig een zeer laag toerental afgesteld met het stationair draaien. Ging vlekkeloos. Alleen bij het warmer worden van de motor en na een stukje rijden het toerental wel bij moeten stellen met het schroefje bij het gashendeltje. Deze was aanzienlijk opgelopen en dat is voor het schakelen slecht.
Ik merkte ook dat de buggy meer voorwaarts wilde gaan door de rem heen. Dit weer afgesteld en het probleem was weer opgelost.
Schakelen was geen enkel probleem en ook het stationair draaien ging prima.

Nu heeft de buggy stationair gedraaid na een kort ritje (was even uitgestapt) en is om de één of andere reden meer toeren gaan maken.
De buggy stond stationair in z'n vooruit, op de handrem. Een oplettende meneer heeft de buggy uitgezet omdat er nogal wat rookontwikkeling was en hij zich verplaatste door de rem heen met een hoger wordend toerental. Nu heeft hij op mijn oprit al eens een half uur probleemloos staan tokkelen. Dit keer was het amper 10 minuten. Achteraf, gewoon uit moeten zetten :( ... maar ja, dat is achteraf...
Heb de buggy weer kunnen starten en heb nog een stukje verder gereden. Klonk niet helemaal vers moet ik zeggen. En bij het starten ook meteen in beweging zonder gas te geven. Hier was niet doorheen te remmen dus bij aankomst al rijdend uitzetten en dan pas te remmen.
Na enige tijd stil te hebben gestaan was starten niet meer mogelijk. Hij wil niet meer voor of achteruit. De startmotor wil wel, maar krijgt er geen beweging in.
Nu lag er gesmolten aluminium, gevonden op de plek waar mij buggy stond te dampen.
Ook op de uitlaat kleine puntjes aluminium te zien, afkomstig denken we uit een smalle opening aan de achterzijde het blok (linkerkant van het blok)
Heb al even gespard met een aantal mensen, echter specifieke kennis van buggies is toch lastig in de buurt te vinden.
We denken dat het gammele schroefje waarmee het toerental afgesteld kan worden door de trilling zich verplaatst en het toerental laat oplopen.
Een ander dacht dat de startmotor bleef hangen, maar dat verklaart niet het gesmolten aluminium lijkt me.
Wat de schade is... ik weet het niet. Ga het kapje aan de zijkant van het blok er één deze dagen van afdraaien om de schade op te nemen.
Tandwielen gesmolten of aan gort gedraaid? Ik heb geen idee. Wellicht zijn de tandwielen weer afgekoeld en aan elkaar gestold? Er is geen beweging in te krijgen. Al met al vrees ik dat de schade in de honderden euro's gaat lopen.

Ik ga proberen wat foto's toe te voegen...

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 sep 2016, 11:13 

Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB
Hoi Basco

Aan de linkerkant zit de varioriem, met de vario en de koppeling. Ik denk dat je het daar moet gaan zoeken. Het kan de koppeling zijn, schoentjes zijn dan op. Toch zou de motor dan te starten zijn. Wel kan het zo zijn dat de veertjes kapot zijn, dan koppelt hij ook aan en lukt het starten niet.
Dit zou je snel kunnen testen door de achterkant op te krikken, buggy in de vooruit zetten en eens kijken of je de achterwielen kunt draaien. Dit zou moeten kunnen als er niks aan de hand is. Als de koppeling op de een of andere manier aan blijft grijpen, dan is er dus weerstand. Probeer dan eens te starten terwijl iemand anders de wielen even een zetje meegeeft. Dat zou dan moeten lukken. Indien bovenstaande zo is, dan zit het in de koppeling.

Je kunt de variokap zonder probleem loshalen. Wellicht dat de veerpoot even ertussen uit moet.
Ben benieuwd naar de foto's.

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 sep 2016, 12:32 
Ik heb even een paar foto's gemaakt, maar nog geen kappen eraf gehaald. Hier ga ik even een paar uurtjes voor vrij maken deze week.
Afbeelding
Afbeelding

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 sep 2016, 23:02 

Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: Pgo
Lijkt mij inderdaad ook de koppeling. Die werkt normaal volgens het centrifugaal principe. Bij stationair toerental zijn de motor en wielen losgekoppeld. Wanner de motor toeren gaat maken worden de centrifugaal krachten groter en worden er koppeling schoenen naar buiten geslingerd en wordt er een een verbinding tussen motor en wielen tot stand gebracht. Die bestaat uit een aantal aluminium dragers die aan een kant scharnieren. (Aan de andere kant zit een veer) door de rond draaienende beweging klappen die naar buiten. Op die aluminium dragers zit normaal gesproken frictie materiaal. (Remvoering) wanner dat versleten is zal de koppeling bij een hoger toerental aangrijpen en doordat de "grip"" minder is zal hij meer slippen waardoor de temperatuur erg hoog kan oplopen.
Wanner er in de koppeling iets verkeerd gaat kan deze ook vastslaan. In dat geval blijft de motor verbonden met je wielen. Gewoon starten lukt dan niet. Ff opkriken achter en proberen te starten kan je checken of de motor dan wel loopt.
Ben er vrij zeker dat dit jouw probleem is.
Succes met sleutelen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 14:06 
Nou, de kap is eraf. ;)

Hopelijk ligt de aluminiumprijs hoog, want er kwam nogal wat los.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Had maar heel kort tijd, dus alleen even kapje eraf en door naar mijn werk [eusa_whistle]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 14:25 

Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB
Afgaande op de foto's inderdaad de koppeling. Deze is wel bij Jonny in Loenen te bestellen...
Wel even voor de zekerheid checken, want ik kan er naast zitten en blijkt het wel anders te zijn...

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 sep 2016, 14:58 

herkenbaar probleem: koppelingschoentjes naar zijn grootje, verder gegaan op plaat waar de schoentjes opzitten en uiteindelijk heeft het gesmolten alu het hele zaakje geblokkeerd. Zeer waarschijnlijk is de schijf waar de schoentjes ook dermate beschadigd dat deze vervangen moet worden. Eventjes openmaken dus.

viewtopic.php?f=411&t=2155

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jun 2017, 20:37 
Al enige tijd geleden dat ik bovenstaande foto's plaatste.
Lang geen tijd gehad om hem te (laten) repareren.
Het was inderdaad wat al werd genoemd. Schoentjes en veren knetter weg gesmolten.
Nieuwe riem en koppeling erop, en voila! Rijden maar. [hurray]
Versnellingsbak en dergelijke godzijdank allemaal nog heel gebleven. €280 lichter, maar hij doet het weer.

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]