,

Het is nu 21 aug 2018, 13:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 apr 2014, 16:47 
Hey,

Heb net het elektrisch schema een nagekeken maar klopt het dat er 2 startrelais zijn ?

Ik hoop dat ik hem gestart krijg anders kan ik niet naar de paasrit in overpelt komen :(
Ik kan hem in nood natuurlijk altijd met de schroevendraaier starten he :)

Grts

Steven

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2014, 18:03 

Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB
Nee, er zit er maar 1 op.
Heb je een multimeter? Trek de stekker eens los van het relais. De zwarte draad van de meter op het chassis, de rode tegen 1 van de pennetjes van het stekkertje die je net los getrokken hebt (de kant die wegloopt langs de buizen, dus niet die naar het relais gaat).
Wanneer je nu "start" moet je 12 volt op je meter hebben staan. Zo niet, dan moet je het andere pennetje even proberen. Als er geen stroom gemeten wordt, dan moet je het zoeken in het contactslot.
Check voor de zekerheid ook even alle zekeringen. Ook hier geldt, meten = weten!!

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2014, 16:49 
Hey,

Even een weekje verlof gehad daarom geen antwoordt gegeven :)

Vandaag even het stekkertje uitgemeten. Resultaat : 6 a 8 Volt als ik het sleutelcontact draai, terwijl de batterij toch 12 Volt geeft.
Zou dit met het contactslot te maken hebben ?

De zekeringen zijn ok

Grts

Steven

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2014, 19:02 

Het zou kunnen dat er veel zand en vuil in het contactslot zit. Dat werkt als een isolator. Waarschijnlijk hou je dan aan het eind van de draad te weinig spanning over om het relais te bedienen.
Kun je eens een draad rechtstreeks van de +pool van de accu op het stekkertje van het relais trekken? De buggy zou dan moeten starten. Dan weet je in ieder geval dat het in de draad van het contactslot naar het relais zit. Maar als ik dit zo lees, dan verdenk ik het contactslot...

PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2014, 18:12 
Ruben,

Ik heb van 1 een rechtstreekse draad naar de + pool getrokken en toen kwamen er vonken en veel rook maar de buggy
startte niet. Toen ik heb probeerde op de andere draad deed hij ook niks. Wat kan ik nog meer proberen ?
Ik heb ondertussen ook al een nieuw contactslot besteld. Ik hoop dat dit morgen of Vrijdag geleverd zal worden. Als dit
tegen het weekend kan plaatsen en hij zou werken kan ik toch nog mee de paasrit rijden. :)

Grts

Steven

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 apr 2014, 19:44 

Ha Steven

Dat klinkt als kortsluiting. Dus het zou zomaar kunnen zijn dat er nu een zekering door gebrand is. Dus even controleren.
In de bijlage een electrisch schema.
Het is best een ingewikkeld systeem, want je hebt met twee relais te maken. De eerste is het startrelais bij het blok. De andere is het relais die weer ingeschakeld wordt door de remschakelaar. Deze laatste combinatie is de veiligheidsmaatregel. Je kunt pas starten als de rem ingedrukt wordt.

Er zijn dus als het ware twee stromen: van de pluspool van de accu naar het relais, van het relais naar de startmotor.
De andere is van het contactslot naar het tweede startrelais naar de hoofdstartrelais. De tweede startrelais wordt bediend door de remschakelaar.

Omdat je aangeeft dat de remlichten het nog doen, werkt de remschakelaar. Het kan nog in het kleine relais zitten. Je zou deze kunnen wisselen met het relais van bijvoorbeeld de koplampen. Je kunt ze vinden achter de passagiersstoel. Wel even opletten of ze hetzelfde zijn.

Toch blijf ik het contactslot verdenken. Juist omdat je aangeeft dat er wel stroom naar de stekker loopt. Een relais doet het, of doet het niet. Dus niet een klein beetje.

Het blijft lastig om een probleem vast te stellen via een forum. Mocht het wisselen van het relais en vervangen van het contactslot niet de oplossing zijn, maak dan even een lijstje van wat je allemaal al hebt gedaan. Op die manier kunnen we dingen gaan uitsluiten.

Hou ons in ieder geval op de hoogte!

Bijlagen:
electrisch schema.jpg
electrisch schema.jpg [ 72.27 KiB | 1131 keer bekeken ]

PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 apr 2014, 11:59 
Hey,

Contactslot is niet geleverd tot op heden. :(
Wat heb ik vandaag geprobeerd :

- contactslot overbrugd via een drukknop -> motor start niet
- startrelais overbrugd via een drukknop -> motor start :)

dwz : dat ik maandag mijn eerste meeting kan doen met jullie in Overpelt [hurray]

Nu afwachten tot het contactslot geleverd is wat dan het resultaat is ???

Nu 12u klaarmaken voor een mooi ritje bij mooi weer

Grts

Steven

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]