,

Het is nu 18 jun 2018, 05:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: PGO laad niet bij.
BerichtGeplaatst: 29 dec 2015, 01:40 

Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO
In het kader "wie weet heeft iemand er nog iets aan" schrijf ik mijn verhaal.

Twee weken geleden rij ik met mijn PGO BR250D door mijn dorp en precies in de winkelstraat slaat de buggy af. Ik probeer hem opnieuw te starten maar dat lukt niet meer, de accu is uitgeput... Gelukkig is mijn dorp niet zo groot dus het ding naar huis duwen lukt me wel. Thuis aangekomen meteen de acculader aangesloten.
De dag erop kijken wat er nou mis is. Als de motor stationair loopt is de accuspanning 10,5 volt. Vol gas loopt de spanning op tot zo'n 12.8 volt. Hij laad dus wel maar niet voldoende. Zodra ik de koplampen inschakel zakt de spanning nog verder ineen.
Als ik de verlichting uitschakel en de spanning een beetje in de gaten houd dan kan ik nog rijden. Via internet bestel ik een digitale voltmeter die je in de sigarettenaansteker stopt. Een erg handig ding voor minder dan €10,00.
Ik kan weer rijden maar heb de storing nog niet opgelost. Ik zie het niet zitten om een nieuwe spanningsregelaar te bestellen voordat ik zeker weet dat deze de geest heeft gegeven.ik ga op zoek naar informatie op internet. De spoelen in het vliegwiel zouden een spanning moeten leveren van 14,5 tot zelfs 70 volt?? Als ik zelf tussen 2 gele draden meet haal ik de 10 volt niet eens... Zouden de spoelen dan de oorzaak zijn? De accu houd zijn spanning wel dus die lijkt me oké.

Na lang zoeken vind ik een goede uitleg hoe het laadsysteem werkt. http://www.electrosport.com/technical-r ... stem-works
Op dit forum staat ook ėėn artikel over een laadprobleem. Ruben geeft aan wel eens een extra massa draad naar het chassis heeft moeten leggen.
Bewapend met deze kennis ga ik weer eens naar de oorzaak zoeken. De stekker verbindingen zijn alles behalve waterdicht. Er zit wel wat oxidatie op. De massa verbindingen zien er goed uit. De drie spoelen in het vliegwiel meten dezelfde weerstand. Zodra ik de motor start loopt de spanning even op tot 12,5 volt en zakt daarna snel terug tot onder de 11 volt. Ik meet de spanning tussen de minpool van de accu en de min van de regelaar. Deze is 0,4 volt. In mijn ogen kan dit lager en besluit om rechtstreeks een draad van de minpool naar de regelaar te leggen. Ik zie de accuspanning meteen oplopen..... YES, oorzaak gevonden.
Ik haal de terminal uit de connector en heb deze eraf geknipt. Met een speciale krimptang een dubbelkrimp gemaakt met een extra draadje. Aan de andere kant een oogje gekrompen en alles weer gemonteerd.

Tijdens de proefrit loopt de spanning weer op tot zelfs 14,2 volt. Veel plezier heb ik niet want de varioriem begeeft het weer eens... ( zie ander forum)

Ik heb geen hekel om te sleutelen maar ik word er wel eens moe van. :(

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Digitale voltmeter zodat je onder het rijden de spanning in de gaten kunt houden.
image.jpeg
image.jpeg [ 65.46 KiB | 1255 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Nieuwe terminal aan de draag gekrompen met daaronder een extra massa draad.
image.jpeg
image.jpeg [ 53.24 KiB | 1255 keer bekeken ]

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PGO laad niet bij.
BerichtGeplaatst: 29 dec 2015, 08:41 

Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB
Blijf volhouden....
Uiteindelijk heb je alle problemen opgelost en heb je weer vertrouwen in het beestje.
Soms is het beter een flink gebruikte buggy te hebben dan een splinternieuwe. Daar zitten alle kinderziektes nog in.
Wat betreft de riem: neem een originele. Dan weet je zeker dat de kwaliteit goed is en de maten overeen komen.
Je zult zo nu en dan nog even moeten sleutelen, maar als alles in orde is, heb je ook eer van je werk!!

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 sep 2016, 12:03 
Dag vrienden,

Ik zit met een soortgelijk probleem in m'n BR250.

Eergisteren avond reed ik (met lichten aan) naar een vriend. Aan de laatste afslag viel de motor uit en moest ik 'm aan de kant duwen. Batterij leeg. Ik hang de startkabels eraan en start hem met hulp van een andere accu. Werkte perfect.

Eenmaal terug thuis haal ik de batterij eruit en hang ik 'm aan de lader. Hij laadt de hele nacht op (uiteraard met beveiliging) en gisteren ochtend monteer ik de accu weer in de buggy. Yes, hij start. Gewoon een platte batterij dus door misschien wat lekstroom van het alarm (dacht ik). Ik start 'm een paar keer (zonder rond te rijden) en al snel merk ik dat de spanning op de accu van 12.8v (volledig opgeladen) zakt naar 12.5 na een keer of 4 te hebben gestart. Geen probleem, ik maak wel even een ritje van 3 kwartier om de batterij wat verder bij te laden. Tijdens volgas (of toch bijna) meet ik max een verschil in voltage van om en bij de 0,2v, terwijl ik na wat rondlezen hier op het forum te weten ben gekomen dat ik op dik 13v zou moeten zitten. Ik meet nog even snel de accu in rust voor ik op ronde vertrek. 12,5v. Na een goede 3 kwartier gereden te hebben op vooral rechte stukken (60/70kmh) kom ik terug thuis aan. Ik leg de motor stil en wacht 5 min om de accu even weer tot adem te laten komen. Daarna meet ik 12,2v. Gezakt dus ipv gestegen.

Deze ochtend meet ik de accu (na een nachtje stilstaan) en zie ik 12,28v. Ik probeer te starten maar lukt niet (starter draait wel, maar schiet niet aan). Ik hang een 2de accu met startkabels eraan en hij start weer meteen. Conclusie: onder de 12.3v krijg ik 'm dus niet meer gestart. Ik meet nog even terwijl de motor loopt. 11.9v.

Duidelijk dus een probleem met ofwel de dynamo, ofwel de spanningsregelaar. De vraag is nu hoe ik daar achter kom en wat ik ertegen doe. Hoe meet ik het best de spanningsregelaar door?

Alvast enorm bedankt!

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 sep 2016, 15:50 
Ik heb bij Bugxter een nieuwe spanningsregelaar besteld. Even installeren als hij toekomt en kijken of het probleem dan verholpen is. Zo niet, waar kan ik dan een nieuwe dynamo/spoel vinden? Kan ik dit makkelijk zelf vervangen of best laten doen door de garage?

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 sep 2016, 09:33 

Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB
Ik gok erop dat je spanningsregelaar in orde was. Meestal krijg je of helemaal geen prik meer, of juist te veel, waardoor de accu klapt.
Mijn ervaring met de PGO 250 is dat het laadsysteem niet echt lekker is, wat je er ook aan doet. Ik leg er elk jaar een nieuwe frisse accu in.

In jouw geval zou ik eerst eens alle aansluitpunten schoonmaken, want het lijkt erop of de accu wel bijlaadt, maar dat de verbruikers meer verbruiken dan de accu laden kan. Dit duidt meestal op slechte contacten. Dit kan op de accu zijn, maar ook op het blok. Dus even alles langslopen. Check ook even of je veel lekstroom hebt. De mijne heeft lekstroom op het startrelais, waarschijnlijk veroorzaakt door het contactslot. Op YT is wel te vinden hoe je dit kunt meten...

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 sep 2016, 14:00 

Ik zou eerder een andere accu erin hangen en kijken of het probleem is opgelost. ;)

heden
Roadster 700cc [out]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]