Dazon Raider Pro 250

Plaats reactie
Senne

Dazon Raider Pro 250

Bericht door Senne » 04 sep 2016, 17:46

Hey!

Zoals ik in het bericht waarin ik me voorstel reeds vertelde, ben ik bezig met het herstellen van een Dazon Raider Pro 250 uit 2005. Ik heb 'm bij de vorige eigenaar voor veel te veel geld gekocht, waardoor ik er nu liever zelf wat aan sleutel dan 'm voor de (nog niet eens) helft van die prijs terug te verkopen. Mijn motorische kennis is slechts erg basic te noemen. Daarom zou ik dit project graag samen met jullie hulp in goede banen willen leiden. Misschien heeft er later nog iemand wat aan.

De klachten: :evil:

- Start (heel) slecht, vaak zelfs totaal niet
- schiet uit versnelling na 100m rijden
- Enorm slordig bekabeld door (één van de) vorige eigenaars. Kabels vaak gewoon samengedraaid en wat tape er rond.

Wat ik tot nu toe al weet: :idea:

- Starter lijkt niet snel genoeg rond te draaien.
- CDI lijkt geen stroom te krijgen als het contact aan staat.
- Spanning van accu zakt tijdens starten tot rond de 11v. Accu lijkt dus nog niet helemaal dood te zijn. Toch ga ik morgen een nieuwe halen zodat ik dat al van de checklist kan schrappen.
- Massa op het blok lijkt na een eerste meting inorde te zijn.

Wat ik tot nu al gedaan heb: [wrench]

- Kabels vanaf het contactslot naar de CDI en accu voorzien van nieuwe verbindingen
- Starter getest door hem rechtstreeks op de batterij te hangen.

Wat ik morgen ga doen: [yesnod]

- De bobine en bougie testen doormiddel van dit experimentje: http://nl.wikihow.com/Een-bobine-testen
- Een nieuwe accu steken

Mijn vragen tot nu toe: [idea]

- Kan ik een nieuwe CDI van bijvoorbeeld een PGO BR250 gebruiken? Zijn deze dingen universeel?
- Bij het eventueel aankopen van een nieuwe bobine en bougiekabel dezelfde vraag, waar moet ik hierbij op letten?

Wordt vervolgd!
Bijlagen
IMG_8362.JPG
IMG_8362.JPG (131.78 KiB) 3545 keer bekeken

Hotdog0027
Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: Pgo

Re: Dazon Raider Pro 250

Bericht door Hotdog0027 » 09 sep 2016, 00:06

Ik zou zorgen dat je een goed electrisch schema krijgt en dan stap voor stap de hele bedrading langslopen. Losse draadjes is killing en kan veel ellende veroorzaken. Als dat goed is verder kijken.

Koos
Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB
Contacteer:

Bericht door Koos » 10 sep 2016, 10:25

Had je deze al:

http://bqrn.nl/viewforum.php?f=231" onclick="window.open(this.href);return false;
Koos de Moor | www.koosdemoor.nl
Ruska Sprinter 1600 (vw buggy) | Shark Imperator 2006-2007 (de salto bug) | AXR Carbone enduro 2007-2013 | TGB Gunner550 2013-2018 | TGB Blade 1000 EPS 2018-Heden

Senne

Bericht door Senne » 10 sep 2016, 12:19

Bedankt voor het meedenken. De manuals heb ik al. Het elektrisch schema kent voor mij ondertussen geen geheimen meer denk ik.

Ik heb nieuwe kabels gelegd vanaf de stator en pickup naar de CDI en van daaruit naar de bobine en massa. De massapunten zijn schoongemaakt met de staalborstel en er zit een nieuwe massakabel naar het blok.
Een probleem met de massa of slechte kabels kan ik nu dus wel uitsluiten. Het volgende wat ik heb getest is het voltage uit de stator en pickup. Ik krijg om en bij de 60v (AC) uit de rode kabel welke naar de CDI loopt. Lijkt me inorde dus. Uit de pickup (blauwe kabel) krijg ik slechts 0,08v (AC)... Een beetje aan de lage kant volgens het internet. Wel heb ik ook al gelezen dat het pickup voltage voor de CDI niet echt uitmaakt. De CDI is blij als hij gewoon iets binnenkrijgt waardoor hij de vonk kan triggeren. Klopt dit?

Ik krijg trouwens (met een volle accu) vaak wel een vonk uit de bougie. Dit wilt toch zeggen dat de pickup wel werkt? Compressie is er ook (kon m'n duim niet op het bougiegat houden). Het enige wat dan nog het probleem kan zijn is volgens mij ofwel de pickup zelf, of een kapotte CDI. Ik heb een nieuwe CDI besteld voor niet teveel geld zodat ik die al kan uitsluiten. Als dat ook niet werkt lijkt het erop dat de stator en/of pickup kapot zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

Carburator is 2 keer volledig zuivergemaakt. Ook de test met remmenreiniger rechtstreeks inspuiten werkt niet. Een brandstof probleem is het dus al niet...

Wie wilt er nog even met mij meedenken? :evil: [banghead]

Koos
Contacteer:

Bericht door Koos » 10 sep 2016, 23:22

Nog een paar gevonden foto's van de Dazon 250

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Koos de Moor | www.koosdemoor.nl
Ruska Sprinter 1600 (vw buggy) | Shark Imperator 2006-2007 (de salto bug) | AXR Carbone enduro 2007-2013 | TGB Gunner550 2013-2018 | TGB Blade 1000 EPS 2018-Heden

ruben bron

Bericht door ruben bron » 11 sep 2016, 05:36

Je pickup is in orde zou ik zeggen. Anders geen vonk.
Alles afgaande zou ik zeggen dat de cdi niet lekker is. Waarschijnlijk een verkeerde met een verkeerd ontstekingsmoment.
Maar check vooral ook de bougie. Zorg er voor dat je de juiste erin hebt. Onder druk vonkt een bougie minder sterk als in de buitenlucht. Daarnaast zijn er veel verschillende hittegraden. Dus het juiste type erin!
Ruben

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Senne

Bericht door Senne » 11 sep 2016, 15:29

De Bougie... Daar zeg je zoiets. Ik heb snel even de manual erbij genomen waar in staat dat er een D7 bougie in moet. Die wat er nu in zit is een DR8ES. Zou het dit kunnen zijn? Ik ga in ieder geval morgen even een andere bougie halen.

Bedankt voor de foto's trouwens! Ik ga de versnelling vastlassen in z'n vooruit en dan is het wel handig om die foto's erbij te hebben. Maar zover zijn we nog niet. Eerst moet hij terug lopen...

Senne

Bericht door Senne » 13 sep 2016, 12:24

Alright, we zijn weer een stap verder met dingen uitsluiten...

Vandaag de nieuwe CDI binnengekregen, geïnstalleerd, maar nog steeds een erg zwakke vonk (bijna niet zichtbaar). Ondertussen zit er een nieuwe bobine, bougie en CDI op met daartussen splinternieuwe bekabeling maar nog steeds een zwakke vonk. Ik heb ook een bougie met hittegraad 7 gehaald in de plaats van de 8 die er in zat.

Ik weet het stilaan niet meer... Wat is de volgende stap? De onstekingsspoel loshalen en vervangen? Zoja, wat zijn hier de handelingen voor? Bijgevoegd een foto van het blok. Ik ga denk ik dus eerst de olie moeten aflaten en koeling moet afkoppelen voordat ik aan de spoel zelf geraak. Klopt dit? Alle hulp/info/trukjes zijn welkom...
Bijlagen
IMG_8453.JPG
IMG_8453.JPG (83.01 KiB) 3444 keer bekeken

Plaats reactie