,

Het is nu 20 okt 2018, 15:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 15:00 
Hey,

klopt de startrelais word niet aangestuurd. Heeft iemand van jullie eventueel een elektrisch schema van een pgo 250cc ?

grts

Steven

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 15:07 

Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB
Omdat je niks aanstuurt.
De stroom loopt als volgt: vanaf de pluspool van de accu via de dikke rode kabel naar het relais. In het relais zit het verbreekpunt. Wanneer je deze kortsluit, loopt de stroom verder via een kabel naar de startmotor. De startmotor is weer gemonteerd op het blok, dus de massa en zo is de cirkel weer rond.
Maar nu moet het verbreekpunt in het relais worden aangestuurd. Dit gebeurt door middel van een stuurstroompje vanaf je contactslot. Je kunt immers de buggy starten met de sleutel? Dit kan een defect zijn. Het contactslot of de bedrading naar het relais.
Maar er is nog iets bijzonders aan de PGO. Dat zijn namelijk al die tientallen beveiligingen. Je moet(!) remmen wil je kunnen starten. Dus moeten de remlichten branden. Doen die het niet, dan is waarschijnlijk je drukschakelaar in de remcilinder stuk of er zit een bel achter (de lucht wordt samengeperst waardoor de druk op de schakelaar te laag is om te schakelen). Ook kunnen de contacten op de schakelaar vuil zijn waardoor er geen of slecht contact is.
Edit: om te kijken of het circuit wel in orde is, kun je de twee contacten op de drukschakelaar van de remcilinder kortsluiten zoals je dat deed met het startrelais. Gaan je remlichten dan wel branden en kun je starten met het sleuteltje, dan is het of een bel, of een defecte schakelaar. Je weet dan wel dat het electrische circuit naar behoren werkt...

Actiepunten: buggy op contact en remmen --> checken of de remlichten branden (zo niet, zie boven)
wanneer de remlichten branden --> bedrading doormeten vanaf het contactslot met een weerstandsmeter (Ohm)

Ik denk dat het het eerste is....

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Laatst bijgewerkt door ruben bron op 11 maart 2014, 15:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 15:11 

Hier kun je heel wat leesvoer vinden:

https://skydrive.live.com/?cid=8bfc02dd ... AD1BFF!918

PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 18:42 
Ruben,

Er is inderdaad een probleem met het drukventiel aan de rempedaal. Na wat pogingen startte hij opnieuw.
Nu ben ik zover dat hij perfect start maar de startmotor blijft meedraaien zelfs als ik het contact afzet. Als ik
dan een tik tegen het startrelais geef valt de startmotor pas af. Ik vermoed dat er inderdaad een slecht contact was
aan de drukschakelaar van de rem maar dat ik ook best de startrelais vervang zodat de startmotor niet continue aangestuurd word.
Hoe kan ik eigenlijk het best dat hydraulisch remgedeelte waar de drukschakelaar zit ontluchten ?

Grts

Steven

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2014, 20:10 

Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO
ruben bron schreef:
Hier kun je heel wat leesvoer vinden:

https://skydrive.live.com/?cid=8bfc02dd ... AD1BFF!918

hmmmm waar die skydrive al niet voor kan dienen......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2014, 16:01 

WAARSCHUWING: onderhoud en reparatie van het remsysteem geschiedt geheel op eigen risico!! Het onderstaande bericht is dan ook ter referentie en eventuele schade/ongevallen/verwondingen kunnen niet verhaald worden op de schrijver!!

Het ontluchten van het remsysteem is echt een klotewerkje. Je moet eigenlijk eerst zeker weten dat dit de oorzaak is. Hoe is dan alleen de vraag. Remt de buggy goed? Geen sponsachtig gevoel in het pedaal?? Dan lijkt het erop dat er geen lucht in het systeem zit. Ook kun je de buggy even opkrikken. Laat de buurman, vrouw of dochter even plaatsnemen achter het stuur en langzaam de rem in trappen. Als het goed is, zullen de wielen vrij vlot blokkeren en bij krachtig remmen kun je ze met geen mogelijkheid meer ronddraaien. In dat geval wordt het lastig...

Mocht je toch willen ontluchten, dan zijn de volgende zaken benodigd: extra remolie (DOT4), een doorzichtig slangetje die op de ontluchtingsnippel van de remklauw past, een potje om de olie in op te vangen, sleuteltje 8, co-piloot.

Werkwijze: haal het dopje van het oliepotje op de remcilinder en gooi ietsjes extra olie erin. Haal vervolgens bij de rempedaal het T-blokje vandaan en verwijder een van de pennen die in de remcilinder gaan. Plaats het T-stukje met 1 pen weer terug. Sluit het slangetje met het potje aan op de ontluchtingsnippel die aangesloten zit op het remcilinder waar het pennetje in gaat. Plaats sleuteltje 8 op de ontluchtingsnippel en laat de buurman plaatsnemen in de buggy. Laat hem een paar keer pompen met de rem en dan ingedrukt houden. Jij draait de nippel een slag open en weer dicht. Wederom laten pompen en beethouden, en wederom nippel open en dichtdraaien. Dit herhalen tot er 100% olie uit komt. Hou ondertussen het reservoir ook in de gaten, deze zal wat zakken.
Afhankelijk welk cilinder je eerst gedaan hebt, ook de andere aansluiting doen. Daarna het T-stukje omdraaien en hetzelfde doen voor de laatste remklauw(en). Als je het goed gedaan hebt, zit er nu geen lucht meer in de remmen, lukt het starten feilloos en remt de buggy voortreffelijk!!

Een tip van Flip: doe dit met iemand die het al eens eerder heeft gedaan of voldoende technische kennis heeft. Dit maakt het werk een stuk eenvoudiger. En onthoudt: iets stuk maken is makkelijker dan iets repareren. Vertrouw je het niet, laat het dan door expert doen!

Succes!!

PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 18:38 
Hey,

Ik weet het niet meer hoor !!!
Ik heb het startrelais vervangen -> aan het stekkertje 10 tot 12V gemeten en toch niet willen starten
wanneer ik het relais overbrug start hij wel , dus de startmotor is het ook niet.
Het drukschakelaartje van de rem werkt volgens mij wel want bij het remmen gaan de lichten branden.

Is er iemand die mij nog verder kan helpen ?

Alvast bedankt

Steven

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 19:11 

Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO
steven schreef:
Hey,

Ik heb het startrelais vervangen -> aan het stekkertje 10 tot 12V gemeten en toch niet willen starten
wanneer ik het relais overbrug start hij wel , dus de startmotor is het ook niet.
Het drukschakelaartje van de rem werkt volgens mij wel want bij het remmen gaan de lichten branden.

Is er iemand die mij nog verder kan helpen ?

Alvast bedankt

Steven

Je hebt het oven het overbruggen van de startrelais en dan start hij wel, als je nu 12v op de spoel van het start relais zet komt het relais dan wel in en start hij dan wel???
Is je relais niet gewoon defect???

Groet Kornelis

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 19:50 

steven schreef:
Hey,

Enkele maanden geleden kreeg ik de buggy ook niet gestart
Achteraan op de boite staat een achteruitschakelaar (die bekrachtigd wordt door de schakelstang). Deze verhindert dat de motor start wanneer deze in achteruit staat. De schakelaar bleef ingedrukt . na het loskoppen van deze schakelaar was het probleem opgelost.
zie foto
http://www.piecesbuggy.com/product_thum ... =240&h=214
groeten
Rudy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2014, 20:34 

Ja, helemaal niet aan gedacht, maar dat zou ook nog kunnen. Die heb ik er gelijk af gehaald toen ik de mijne kreeg...
Wat Kornelis zegt kan ook goed zijn.
Ook je contactslot zou nog de boosdoener kunnen zijn.
Het toverwoord is "omzeilen". Dat heb je al gedaan door het relais te kortsluiten, dus je weet nu dat je startmotor OK is.
Als je remlichten branden wanneer je de rem indrukt, is je remschakelaar in orde.
Trek het stekkertje uit de schakelaar op de boite.
Haal het stekkertje van het startrelais eens los. Wanneer je "start", moet er 12 volt op de polen staan. Dit is het stuurstroompje vanaf het contactslot.
Is dit het geval, dan is de oorzaak het startrelais....

PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]