,

Het is nu 19 okt 2018, 11:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 dec 2015, 22:45 

Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO
Aangezien ik geen automonteur ben weet ik niet alles van verbrandingsmotoren. Als je op dit forum naar kleppen stellen zoekt kom je niet veel verder dan een link naar een internetpagina. http://www.runde.nl/LaRo/kleppenstellen/kleppen.html
De uitleg op die pagina is overigens wel goed. De uitleg op die pagina ga ik hier vertalen naar mijn PGO 250. Waarom nu dit onderwerp? Wie weet heeft iemand er nog eens wat aan.....

Kleppen stellen doe je als de motor koud is.
Demonteer de bestuurdersstoel, linker achterwiel, linker schokdemper en de plastic kap van de vario aandrijving. Je moet er wel voor zorgen dat je buggy goed ondersteunt als je het wiel eraf haalt.
Haal de kleppendeksel eraf. Op dit deksel zit ook een aansluiting van de carterontluchting. Demonteer als laatste de bougie.

Je ziet nu 2 kleppen. De bovenste is de inlaatklep, de onderste de uitlaatklep. Bij de uitlaatklep zie je de letters EX staan. Ik neem aan dat dit voor exhaust staat.
Draai met een ringsleutel 19 de krukas tegen de klok in totdat de uitlaatklep naar binnen word gedrukt. Op dat moment neem je een lange schroevendraaier en steek deze in het gat van de bougie. LET OP! Zorg ervoor dat de schroevendraaier zich niet verklemt. Dit kan ernstige schade aanrichten. Houd de schroevendraaier daarom vast met je hand terwijl de aan de krukas draait.
Draai door met de ringsleutel, je merkt dat de zuiger omhoog gaat. Dit is de uitlaatslag. Als de zuiger bovenin is zal de uitlaatklep sluiten. zodra de zuiger naar beneden gaat zal de inlaatklep openen. Dit is de inlaatslag. Draai weer verder tot de zuiger beneden is. De inlaatklep sluit weer. We draaien weer verder met de ringsleutel en de zuiger komt weer omhoog. Beide kleppen blijven dicht. Als de bougie erin zou zitten zouden we nu compressie opbouwen. Deze slag heet dan ook compressieslag. Zodra de zuiger bovenin staat zal normaal de bougie vonken en de zuiger word met kracht naar beneden geperst. Deze slag heet de arbeidsslag. We blijven echter op het punt dat de zuiger bovenin staat. Op dat moment hebben we de meeste compressie. Beide kleppen moeten dan dicht zijn. Dit is ook het punt dat we beide kleppen kunnen stellen. Bij de PGO 250 moeten zowel de inlaatklep als de uitlaatklep 0,1 mm speling hebben. Neem een voelermaatje van 0,1 mm en plaats deze tussen de klep en de klepstoter. Als de klep juist staat afgesteld kun je het voelermaatje op en neer bewegen terwijl je wat weerstand voelt.
Je weet nu of de klep te ruim of te nauw staat. Draai het moertje bovenop de klepstoter los en verdraai het boutje met bijvoorbeeld een tangetje. Draai het moertje weer een beetje aan en controleer opnieuw de speling. Hoogst waarschijnlijk moet je dit een paar keer herhalen. Als je denkt dat de klep goed staat draai je het moertje stevig vast. Controleer nogmaals de speling.
Stel nu ook de andere klep af.
Zodra je klaar bent draai de de krukas weer 2 keer rond zodat de zuiger weer bovenin staat. Controleer opnieuw beide kleppen.
Als je er zeker van bent dat alles goed is afgesteld dan kun je alles weer monteren en de motor starten.

GELUK.
zoals ik al schreef ben ik geen automonteur. Toen ik 's avonds in bed lag en de foto's nog eens bekeek zag ik dat de as van de inlaatklep los was gelopen... De dag erop weer alles moeten openen en de as/schroef stevig vast gedraaid. Door deze schroef vast te draaien was ook de klepspeling veranderd. Er zat op dat moment geen speling meer tussen de stoter en de klep. Heb nogmaals de klep opnieuw moeten stellen.
Controleer dus ook of alles goed vast zit als het kleppendeksel eraf is.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Op de kleppendeksel zie je het pijpje van de carterontluchting
image.jpeg
image.jpeg [ 76.1 KiB | 1344 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Rechts bovenin zie je dat de as van de klepstoter los is gelopen.
image.jpeg
image.jpeg [ 42.28 KiB | 1344 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Met een ringsleutel verdraai je de krukas
image.jpeg
image.jpeg [ 57.55 KiB | 1344 keer bekeken ]

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]