Verlichting; PIAA HS1 Super plasma GT-X

PGO
Plaats reactie
avg
Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO

Verlichting; PIAA HS1 Super plasma GT-X

Bericht door avg » 09 mar 2014, 14:24

Tijdens wat ritten in het donker (o.a. de terugreis van de hersfstpuzzeltocht) viel het mij op dat de verlichting van de BR600i nou niet echt optimaal is. Je zou zeggen van 4 koplampen dat moet een bult licht geven, maar schijn bedriegt: (Zeker als je ook nog een licht gekleurde motorbril op hebt... [thumbdown] )

Op de bug zitten 4 koplampen, ieder voorzien van een HS1-lamp. Een HS1 lamp wordt tegenwoordig veel op scooters en vrije-tijds voertuigen gebruikt. Het is een duplo-lamp, 35/35W en bijna gelijk aan een H4 lamp, die dan echter 55/60W is. Ook is er een klein mechanisch verschil. (Zie foto.) Hierdoor zijn ze dus niet zonder meer onderling uitwisselbaar.
In de buitenste twee koplampen zit tevens nog een klein 5W-lampje.

Nu heeft PGO een wazige schakeling bedacht: Met dimlicht brandt het dimlicht gedeelte van de buitenste twee koplampen. Met grootlicht brandt het grootlicht gedeelte van de binnenste twee koplampen en de kleine 5W-lampjes in de buitenste twee koplampen. Iedere HS1 lamp wordt dus maar voor de helft gebruikt!!! [yikes2] [yikes2] [yikes2]

Maar goed, ik wilde wat meer licht hebben. Eerst eens gekeken wat er in LED is te krijgen. Dit zijn wazige oplossingen met extra koelventilatoren, waarbij de lichtopbrengst niet echt bijzonder is. Een H4 lamp (met wat aanpassingen) monteren wil ik ook niet i.v.m. de extra belasting van de bedrading en dynamo. Ook vraag ik me af of de koplamp zelf de extra warmte aan kan.

Na veel speren op internet kwam ik een HS1 lamp tegen van het merk PIAA, type Super plasma GT-X. In eerste instantie wat sceptisch, bleek al snel via posts op diverse forums dat dit eigenlijk best wel een goede lamp is.

De gegevens:

The look of HID for headlights and auxiliary lights
Shines at 5000K giving off a bluish-purple look
Low beam is a purple color shining at 5000K while high beam maintains extreme white performance at 3800K.
Purple colored top coat gives headlamp a purple look even when lamp is off
SPECIFIC BULB DESIGN FEATURES: Metal bond that holds glass securely preventing cracks and leaks; Heat resistant glass tube; Welded focus ring assuring proper positioning; 1-piece filament support for perfect positioning; XTRA technology for greater output and performance; 100% quality control testing for perfect performance; 1 year manufacturers performance warranty

Zie ook de bijgevoegde foto's.

Deze lamp is extreem schokbestendig, zou net zoveel licht geven als een 60W lamp, echter slechts 35W gebruik. Tevens bij dimlicht een Xenon-achtige verlichting (5000K) en bij grootlicht extreem wit (3800K).

Tja, nu nog eens zoeken waar je die dingen vandaan haalt. Zeker was in ieder geval dat ze niet goedkoop zijn. Uiteindelijk heeft Jonny uit Loenen ze op speciale bestelling voor een redelijke prijs kunnen leveren. Heb meteen maar 4 stuks afgenomen. (Heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat ze goed werken.......)

Ik ga ze er deze week inzetten en wil meteen nog een kleine aanpassing doen:
Bij groot licht wil ik i.p.v. de kleine 5W lampjes het grootlicht gedeelte van de buitenste lampen laten branden. Qua zekeringwaardes zou dat moeten kunnen en zo langdurig gebruik ik grootlicht nou ook weer niet, dus wat betreft de dynamo moet dat ook wel goed gaan. Hierdoor heb ik dan bij grootlicht totaal 4 x 35W! [content] [content] [content]

Ik zal jullie na inbouw van mijn bevindingen op de hoogte stellen.

Overigens zijn deze HS1-lampen ook in andere voertuigen die gebruik maken van HS1 toepasbaar.

Groeten,

Arie.
Bijlagen
H4 en HS1 verschil.
H4 en HS1 verschil.
H4 HS1.jpg (9.98 KiB) 1953 keer bekeken
Doos
Doos
PIAA doos.jpg (23.77 KiB) 1953 keer bekeken
PIAA lamp.jpg
PIAA lamp.jpg (6.72 KiB) 1953 keer bekeken
M.i.v. zaterdag 1 juni 2013: PGO Bugracer 600i.

avg
Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO

Re: Verlichting; PIAA HS1 Super plasma GT-X

Bericht door avg » 14 mar 2014, 18:37

Zo, vanmiddag even de Piaatjes gemonteerd. Meteen even de grootlicht bedrading aangepast zodat bij grootlicht alle 4 de lampen branden i.p.v. 2 lampen en 2x stadslicht.

Ik moet zeggen, het resultaat bevalt me wel. Dimlicht met een lichte blauwe waas, een beetje xenon-achtig en grootlicht lekker wit.

Zo overdag te zien in ieder geval meer licht dan de standaard lampen.

Groeten,

Arie.
M.i.v. zaterdag 1 juni 2013: PGO Bugracer 600i.

Plaats reactie