Vario riem gaat snel stuk

PGO
Jack van Voren
Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO

Re: Vario riem gaat snel stuk

Bericht door Jack van Voren » 03 jan 2016, 21:41

Hoiii,
de draairichting heb ik van te voren gecontroleerd. Even de startmotor laten draaien. De krukas draait linksom.
Hier in de buurt zit een PGO dealer. Heb ook nog een adres in Belgie. Ik ga eens informeren of op hun riemen de text "kymco" staat.

Toch wil even een senario van wat het zou kunnen zijn met jullie delen. Ben benieuwd naar jullie reactie.

De vario riem bestaat uit 2 delen, 1 dun deel wat versterkt is met vezels ( de buitenkant) en 1 rubber deel wat op de vezels is gelijmd of gevulcaniseerd is. (Het rubberen deel met de tanden)
Zoals ik al eerder schreef komt de riem wel eens buiten de aluminium schijven. Het variohuis (motorblok) is ter hoogte van de riem gepolijst. De tussenruimte tussen de schijven en het motorblok is zo'n 3,5 mm. Het versterkte deel met de vezels is ook 3,5 mm.

Zoals Ruben al aangaf is mijn vario getuned. De riem komt verder naar buiten dan normaal. Als ik dus volgas rijd komt het verstevigde deel van de riem buiten de aluminium schijven te liggen. Alle kracht die nodig is om de buggy op maximale snelheid te houden word dan overgebracht door het rubberen deel met de tanden. Ik kan me voorstellen dat de riem hier niet voor gemaak is. De rubberen tanden worden dan losgerukt van de riem.
Tevens word de riem met kracht tegen het stilstaande blok geduwd, ook hier treden krachten op die de riem kunnen verzwakken.

Als mijn verhaal klopt dan begrijp ik dat de riem stuk gaat, of het nu een originele is of imitatie.
Ik ga zowiezo een nieuwe bus bestellen. Laat ik het maar bij het originele houden dan weet ik zeker dat het goed is.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (64.31 KiB) 1916 keer bekeken
Je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt. [content]

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

ruben bron
Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB

Bericht door ruben bron » 06 jan 2016, 17:14

Ik zit het allemaal even nog te lezen, maar ik meende mij ook te herinneren dat je bij de koppeling het een en ander hebt weggelaten??
Wellicht dat dit er voor heeft gezorgd dat de riem te hoog is komen te liggen?
Ik rij al jaren zo, en heb nergens problemen mee.
Toch blijf ik erbij, originele riem nemen!! En regelmatig even laten draaien. Als de riem lang stilstaat, kan dit ook breukjes geven op de plekken waar de riem in de bocht gaat.
Ruben

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Jack van Voren

Bericht door Jack van Voren » 07 jan 2016, 23:30

ruben bron schreef:Ik zit het allemaal even nog te lezen, maar ik meende mij ook te herinneren dat je bij de koppeling het een en ander hebt weggelaten??
Wellicht dat dit er voor heeft gezorgd dat de riem te hoog is komen te liggen?
Ik rij al jaren zo, en heb nergens problemen mee.
Toch blijf ik erbij, originele riem nemen!! En regelmatig even laten draaien. Als de riem lang stilstaat, kan dit ook breukjes geven op de plekken waar de riem in de bocht gaat.
-------

Nee Ruben ik heb niks weggelaten. Heb de originele variobus binnen gekregen. Ik wil nu alles uitsluiten. En ja ga de originele riem monteren. :D

Ik ga de eerste winter in, tot nu toe heb ik elke week nog gereden. Mocht het echt lange tijd te slecht worden om te rijden dan ga ik de riem af en toe draaien.
Je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt. [content]

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

Jack van Voren

Bericht door Jack van Voren » 10 jan 2016, 13:51

Heb nieuwe originele variobus, schijf en moer gemonteerd. De moer heb ik met veel loctite vastgezet en lange tijd laten drogen. Tot nu toe alles nog in orde.

De maximale snelheid is zo'n 8 km verminderd. Het koppel bij laag toeren is juist toegenomen. Ook wel lekker in de blub!! :)
Ik ga eerst eens een tijd zo rijden. Mocht ik toch wat meer snelheid willen dan zou ik bijvoorbeeld iets grotere achterbanden kunnen monteren. Bijv 23x10-10.

@ Ruben: misschien is jouw variobus iets minder ver afgedraaid als die van mij of is het inderdaad alleen de originele riem die beter is. Voorlopig heb ik nu ook een originele riem.

Iedereen bedankt voor zijn reactie's.

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

ruben bron
Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB

Bericht door ruben bron » 10 jan 2016, 17:50

Kijk, klinkt allemaal goed!
De reden waarom ik de bus heb laten afdraaien is om het toerental wat naar beneden te krijgen. Gebruik de buggy toch alleen voor onroad (alhoewel, bij gebrek aan de quad bij de laatste ritjes enorm veel modder gezien). Zo maakt de motor bij lekker toeren wat minder herrie.
Bijkomend voordeel is dan inderdaad iets meer top en zuiniger. Buggy loopt zo'n 1:22.

Als je tevreden bent zo, lekker zo laten!! [thumbsup]
Ruben

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Plaats reactie