Vario riem gaat snel stuk

PGO
Jack van Voren
Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO

Vario riem gaat snel stuk

Bericht door Jack van Voren » 29 dec 2015, 00:52

Eind deze zomer heb ik via internet mijn PGO BR250D gekocht. Eenmaal thuis gekomen begeeft de varioriem het. De vorige eigenaar zegt deze een half jaar eerder vervangen te hebben. Ik heb de riem zelf vervangen en heb er nu 1500 km mee gereden. Vandaag sta ik wéér langs de kant met een kapotte riem. Wel erg snel vind ik zelf.
Wie heeft dit eerder meegemaakt?
Je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt. [content]

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

ruben bron
Ik rij een: Quad 4x4
Merk: TGB

Re: Vario riem gaat snel stuk

Bericht door ruben bron » 29 dec 2015, 08:23

Riem moet zeker een paar duizend kilometer mee kunnen.
Wel is een en ander afhankelijk van je rijgedrag natuurlijk. Bij veel offroad zal de riem sneller slijten dan bij onroad.
Ten eerste zou ik een originele aanschaffen. Deze zijn weliswaar duurder, maar je weet dat de maten goed zijn en de kwaliteit ook.
Belangrijk is dat het variohuis suikerschoon moet zijn. Dus geen water, modder, stof, etc.
Ook moet je controleren of er geen "slag" in de beide assen zitten.
Als laatste, hou de temperatuur in de gaten van je variokappen. Wordt deze erg heet, dan zou er ergens wel eens iets mis kunnen zijn. Toch is het niet ongewoon dat er temperaturen tot 100 graden worden gehaald in het variohuis.
Zelf denk ik dat je met een originele riem en een fikse schoonmaakbeurt al een heel eind komt!
Ruben

PGO 150 (de Fries verkocht)
PGO 150 (de Belg verkocht)
PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

led zep
Merk: pgo

Bericht door led zep » 30 dec 2015, 14:56

ik vervang pgo500 om de +-9000km rij altijd behoorlijk snel wel nooit offroad en altijd met originele onderdelen heb 34000km op de teller

eerste keer meer als 10000km prijs. wist de levensduur niet van de riem dus nooit meer boven de 10000km
zep

Jack van Voren

Bericht door Jack van Voren » 30 dec 2015, 20:01

Bedankt voor de reacties.
1500 km is echt te weinig. De vorige riem heeft het misschien nog minder lang volgehouden. Ik rijd natuurlijk regelmatig op onverharde wegen en heel zelden wel eens in de blub zodat ik eens wat extra gas moet geven om vooruit te komen. 9000 km, net als Zep, zou wat mij betreft mogelijk moeten zijn. :)

Het vario huis was helemaal schoon. Had ook een originele riem gemonteerd. Ik zal nog eens kijken of er een slag in een van de assen zit. Wel heb ik het volgende geconstateerd:

1) er zit een vulring, zeg maar revet, tussen de variobus en de krukas. Deze staat niet op de onderdelen tekening. Dit zou kunnen betekenen dat de riem 2 mm verschoven is ten opzichte van de centifugaal koppeling.
2) Één van de 6 rolletjes heeft een vlakke kant.
3) het variohuis is aan de buitenkant van de riem iets ingelopen. Ik weet niet of de rolletjes origineel zijn. Misschien komt de riem wel tever naar buiten. Ik rijd maar zelden op maximale snelheid.

Als je de foto's goed bekijkt zie je dat de riem er nog goed uit ziet. Toch gebeurt er plotselling iets waardoor de riem word opgevreten. Blijft de grote veer in de centrifugaalkoppeling niet hangen waardoor de riem te slap komt te staan? Of is het het ene rolletje dat een vlakke kant heeft?

De vorige eigenaar heeft naar mijn mening nogal lopen prutsen. Zo zaten er 4 ringen ter opvulling tussen de grote veer van de centrifugaalkoppeling. Nu ontdek ik een extra revet bij de krukas.
Aan mij nu de eer om zijn fouten te ontdekken.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (45.09 KiB) 3049 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (47.19 KiB) 3049 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (40.41 KiB) 3049 keer bekeken
Je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt. [content]

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

ruben bron

Bericht door ruben bron » 31 dec 2015, 13:11

Je vario is getuned.
De variobus is afgedraaid en opgevuld met die ring. Hierdoor komt de riem hoger in de vario te liggen waardoor hij zuiniger is en een hogere topsnelheid heeft. Voor de werking maakt dit niet uit, de riem blijft mooi in het midden van de vario. Ik heb nog ergens een bus liggen, deze zal ik eens opmeten. Als die van jou korter is, ring laten zitten!!
Als ik de riem zo bekijk, lijkt het me een kwaliteitsprobleem. Riem lijkt uitgedroogd. Rubber heeft los gelaten en daardoor is de riem verder beschadigd. Is even zo op het eerste gezicht.
Rolletjes horen rond te zijn maar door slijtage komt er een vlak kantje op. Dit is niet de oorzaak. Hetzelfde geldt voor de opsluitplaat van de vario. Deze is nooit 100% vlak. Hier ook geen probleem.
In ieder geval een nieuwe en originele bestellen!

EDIT: foto...
Bijlagen
IMG_20151231_141237.jpg
IMG_20151231_141237.jpg (57.59 KiB) 3019 keer bekeken
Ruben

PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Jack van Voren

Bericht door Jack van Voren » 01 jan 2016, 20:14

Hallo Ruben,
De bus is inderdaad korter, met ring erbij is de bus 63 mm. Goed dat je het schrijft. Bedankt!
Er zit wel een beetje speling op de bus en de vario.
De riem komt van Buxter buggy. Het was niet de kevlar versie. Ik neem aan dat het een originele riem was.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (47.37 KiB) 3003 keer bekeken

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

kannema

Bericht door kannema » 01 jan 2016, 21:20

[quote="De riem komt van Buxter buggy. Het was niet de kevlar versie. Ik neem aan dat het een originele riem was.[/quote]

Ff contact opnemen met Jonny...
Pgo 250

Jack van Voren

Bericht door Jack van Voren » 03 jan 2016, 00:07

Ik ga zeker de foto's doorsturen naar and Jonny. Ben benieuwd wat hij ervan zegt.

Op internet kun je nogal wat verschillende vario-riemen bestellen voor mijn buggy. Vanaf €20,00 is er al een riem te koop. Ik snap dat je daar niks van hoeft te verwachten.
http://www.racing-planet.de/pgo-bugride ... wcPathco=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben eens op zoek gegaan naar een riem in mijn buurt. Ik kwam uit bij BCSquads in Breda. Deze heeft voorheen de bugrider in zijn verhuur gehad. Hij heeft nog wel de onderdelen liggen. Helaas heeft hij geen nieuwe riem op voorraad. Wel heeft hij een goede gebruikte riem liggen. Deze krijg ik gratis mee. :D

De riem die ik mee krijg is wel een originele. Er staat Kymco op compleet met het bestelnummer. De fabrikant van de riem is Mitsuboschi. Ik laat hem mijn riem zien. Hij heeft nog nooit gezien dat de tanden van de riem loslaten.

Al met al kan ik weer even rijden maar ik vraag me nu af waar ik een originele Kymco riem kan bestellen.
Bijlagen
Originele Kymco riem
Originele Kymco riem
image.jpeg (68.38 KiB) 2979 keer bekeken

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

mmeinders

Bericht door mmeinders » 03 jan 2016, 11:41

misschien wel heel simpel maar ..
heb je de draairichting goed om ?
Als de vorige eigenaar hem verkeerd om heeft gedaan
heb jij dat waarschijnlijk ook gedaan

gr michel

ruben bron

Bericht door ruben bron » 03 jan 2016, 15:11

Riem zit ook op motorscooters. Dus wellicht is er een dealer die ook in motorscooters handelt. Kymco is een bekend merk, dus er zit vast een dealer in de buurt.
Ruben

PGO 250 (de 250)
TGB Blade 250 (verkocht)
TGB Blade 550 lt 4x4

Plaats reactie