Moer krukas loopt los

PGO
Plaats reactie
Jack van Voren
Ik rij een: Buggy 4x2
Merk: PGO

Moer krukas loopt los

Bericht door Jack van Voren » 07 jan 2016, 20:46

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels 2 keer meegemaakt dat de moer op de krukas die de vario opsluit los loopt.
Heb de eerste keer alles vast gezet met blauwe loctite en dit hielp. Laatst heb ik de moer wederom vastgezet met dezelfde loctite maar na 40 km liep de moer los.

Volgens het werkplaatshandboek moet je de moer met met 98 nm vastzetten. Dat is niet heel veel.
Wie heeft er een tip?
Je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt. [content]

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

kannema

Re: Moer krukas loopt los

Bericht door kannema » 07 jan 2016, 21:59

98nm is volgens mij toch echt wel behoorlijk vast...
Heb net het handboek ff er op na geslagen maar het staat er echt.
Die van mij liep in het begin ook wel eens los maar tegenwoordig draai ik na elke kwart slag van de moer de complete koppeling een halve maar liever een hele slag zodat ik weet dat de riem niet klem tussen de platen zit.
Kijk ook ff goed op je momentsleuten of er wel echt in Newton Meters ingesteld kan worden.

Succes Kornelis
Pgo 250

Hein
Ik rij een: Quad 4x2
Merk: Can Am

Bericht door Hein » 07 jan 2016, 23:26

Je kan ook rode loctite proberen, is weer wat beter maar niet goedkoop. Loctite mag ook niet te oud zijn, is nl niet levenslang houdbaar heb ik vernomen. suc6

Jack van Voren

Bericht door Jack van Voren » 08 jan 2016, 06:59

Rode loctite durf ik eigelijk niet. Ben bang dat ik de volgende keer de boel niet los krijg. Warm stoken lijkt me dan geen goed plan.
Ik neem wel een moment sleutel mee van het werk. Dat heb ik de vorige keren niet gedaan. Ik ga wel blauwe loctite gebruiken.
Je kunt beter spijt hebben van iets wat je gedaan hebt dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt. [content]

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

Jack van Voren

Bericht door Jack van Voren » 10 jan 2016, 22:39

Moment sleutel geleend op het werk en de moer hier mee vast gedraaid. 98 Nm is echt niet veel. In mijn ogen handvast.
Ik heb zowel de moer als de aluminium schijf goed voorzien van loctite en heb deze 24 uur laten drogen. De moer vast gedraaid met zo'n 125Nm. Tijdens het vastdraaien de schijf telkens verdraaid zodat de riem los blijft.

Vandaag kleine 50 km gereden en geen problemen gehad. De vorige keer kwam de moer los na ongeveer 40 km te hebben gereden.
Toch blijf ik heel benieuwd hoe de moer los kan komen. De moer heeft rechtse draad terwijl deze linksom draaid. De schijf kan T.O.V. de moer niet bewegen. Tijdens het rijden loopt de moer los. Op internet zijn er velen die dit mee hebben gemaakt terwijl anderen de moer vastdraaien en nergens last van hebben.
Ook is er een groep die een lucht slagmoersleutel gebruikt. Wedden dat deze vaster zit dan 98 Nm!!
Voordeel van deze sleutel is dat je de krukas niet krom duwt / trekt met het vast zetten.

Al met al rij ik weer terwijl mijn vraag niet beantwoord is. Wie weet het wel??

PGO BR 250 D
PGO BR 500 D

gnoef
Merk: pgo

Bericht door gnoef » 12 jan 2016, 09:35

Hoi Jack

Ik weet het
Gebruik alleen een locktide met een gemiddelde kleef kracht (Blauw 243)
Zet je krukas nooit vaster als er in het manueel staat.
Dit staat er nier voor niets
Vanwege oprekken van je schroefdraad
En gebruik altijd een tool om je vario vast/tegen te houden
Gebruik op de krukas geen slagmoersleutel.
Dit kan ik zeg kan schade aan je krukas geven (de wangen verdraaien iets)

vr gr Gnoef/Hans
Als een man tot zijn navel in het water staat,
gaat dat zijn verstand te boven.

Plaats reactie